Napsali o nás

Rozhovor s ředitelkou Karlovarského městského divadla

Karlovarské městské divadlo nabídne divákům tradiční vánoční program.
Čtenářům Deníku ho představí ředitelka této obecně prospěšné společnosti Dana Neumannová.

Na co se publikum Vašeho divadla může těšit tentokrát?
Držíme se zásady, že Vánoce jsou o tradicích. A nám se velmi osvědčilo dodržovat tradiční vánoční program. Jeho součástí je například nejpopulárnější česká vánoční skladba Česká mše vánoční Jakuba Jana Ryby. Mnozí z nás si bez ní vánoční svátky neumí představit. A právem, protože jim dodává tu pravou slavnostní atmosféru. My ji našim divákům navíc umocňujeme krásně vyzdobeným divadlem. Rybovu mši máme na programu hned v úvodu letošního vánočního týdne, tedy  v pondělí 19. prosince, a to v provedení Plzeňského komorního orchestru, sólistů Divadla J. K. Tyla v Plzni a smíšeného pěveckého sboru Nová česká píseň.  Ještě předtím, 15. prosince, však přijdou na řadu oblíbené Jazzové vánoce, které opět připravili žáci karlovarské ZŠ a ZUŠ. A nesmím zapomenout ani na slavný balet s vánoční tématikou Louskáček, ten je na programu již 13. prosince.

Karlovarské divadlo se hodně věnuje dětem. Co čeká na Vánoce ty nejmenší?
Na děti myslíme každý týden i po celou dobu adventu.   Kromě nedělních pohádek se opět mohou těšit na mimořádně populární Vánoční show, která se těší oblibě již od roku 2010. Také letos  přijdou na řadu různé soutěže, vánoční i pohádkové písničky a dárky. Chybět samozřejmě nebudou tradiční protagonisté Michal Nesvadba, Jan Čenský a Petr Salava.

Co nabídnete zahraničnímu publiku v rámci letošních vánočních pobytů?
Hosté, kteří přijedou do našeho krásného města v době adventu, mohou navštívit všechny hudební programy, zahraniční publikum hojně navštěvuje například již zmíněný Louskáček. A na druhý svátek vánoční pro něj připravujeme slavnostní galakoncert nejpopulárnějších operetních melodií. Účinkovat na něm bude Festivalový orchestr Petra Macka, jehož cílem je mimo jiné propagovat českou hudbu v zahraničí.

Takže na Vánoce budete v divadle?
Jenom na část svátků, ale velice se na tu krásnou divadelní atmosféru s našimi zaměstnanci
a věrnými diváky těším. Zvu všechny čtenáře Deníku, aby si ji užili společně s námi.

šmu , KARLOVARSKÝ deník, úterý 13. prosince 2016, str. 3 


Rozhovor

ZLATA ADAMOVSKÁ

Patří k našim nejtalentovanějším herečkám. Za svůj život ztvárnila početnou řadu rolí a divákům se představila v širokém spektru hereckých poloh. Pro kouzlo osobnosti a nesporný herecký talent byla od počátků kariéry obsazována do jedné filmové role za druhou, což ji přineslo velkou popularitu, ale z druhé strany přicházela o neméně zajímavé příležitosti divadelní. Přestože se na divadelních prknech neobjevovala tak často jako v televizi, zanechala i v chrámech dramatu nesmazatelný otisk svébytného hereckého já. Náročný jevištní part nyní tato šarmantní herecká diva rozehrává v novém psychologickém thrilleru amerického dramatika Neila LaButea nazvaného V lese černém, hlubokém. Inscenaci v nastudování pražského divadla Ungelt budou mít v závěru ledna možnost zhlédnout též karlovarští diváci v překrásném prostředí zdejšího divadla.   O napínavém příběhu s kriminální zápletkou a roli vysokoškolské profesorky, která odhaluje své tajemství diametrálně odlišnému bratrovi, podává čtenářům magazínu Carlsbad Report herečka svědectví Zlata Adamovská v exkluzivním rozhovoru.

Psychologické drama jako by bylo herečce Vašeho formátu šité na míru. Málokterý žánr totiž herci nabízí takový prostor pro hluboký ponor do nitra ztvárněné postavy jako thriller. Vnímáte kromě kvality scénáře i tuto rovinu jako rozhodující pro to, abyste se nabízené role chtěla zhostit? 

Určitě. Vždycky si role vybírám podle toho, jestli mi můžou nabídnout něco pro mne zatím nepoznaného. Pomáhá mi to jako herečce, objevit v sobě další možnosti vyjádření. V téhle hře mě hned po prvním přečtení zaujalo tajemství, které se pomalu odvíjí před zraky diváků a nakonec vrcholí nečekaným rozuzlením.

Neméně zajímavým atributem této hry je její komorní pojetí. Inscenace pro dva herce klade vysoké nároky na herecké podání. Předpokládám, že i tato skutečnost pro Vás byla velkou výzvou...

Tuhle zkušenost jsem už měla za sebou, když jsem před lety dostala nabídku hrát v Ungeltu s Janou Štěpánkovou ve hře Na útěku. V případě, že jste na jevišti dvě hodiny jen s jedním hereckým partnerem, je nesmírně důležité, kdo jím je. S Janou si vedle sebe na jevišti herecky moc rozumíme. Nedávno jsme odehrály dvěstěpadesátou reprízu tohoto úspěšného představení. Mimochodem už dvakrát jsme s ním hostovaly právě v Karlovarském městském divadle.

Jak se Vám líbí scénář inscenace Neila LaButea, v níž ztvárňujete mimořádně zajímavou roli Betty? 

Hned po prvním přečtení mne okamžitě nadchnul. Věděla jsem, že v něm jsou mimořádné příležitosti pro dva zkušené herce.

Ústředním motivem bravurně napsané divadelní hry je sbližování dvou sourozenců, kteří k sobě nacházejí za dramatických okolností cestu i přes propastnou rozdílnost povah. Je podle Vás sourozenecké pouto silnější než morálka v nás?

Myslím si, že tohle je velmi individuální. Sourozence si nevybíráme a tak se musíme smířit s tím, jací jsou, i když zrovna neodpovídají naší ideální představě. V téhle hře je sourozenecký vztah hlavních hrdinů velmi komplikovaný, což je dobře, hlavně kvůli dramatičnosti hry. Myslím, že po zhlédnutí téhle hry si bude divák klást přesně tuhle otázku, kterou jste mi právě položila.

Vaším sourozeneckým protějškem je v kontextu této hry herec Petr Štěpánek, který je v civilním životě Vaším manželem. Napomohly vzájemné citové vazby a důkladná znalost Vašich povah autentickému ztvárnění poměrně specifického sourozeneckého vztahu?

Kdepak, na jevišti musíte být profesionál a chovat se v rámci daných mantinelů určených režisérem. Jiné je to v období zkoušek, když roli hledáte. Tam vám může pomoct určitá znalost svého hereckého protějšku. Nicméně Petr je naprostý profesionál, takže když během představení létají vzduchem různé nadávky a sprostá slova, je zřejmé, že to s ním pohne jen jako s bratrem Bobym, kterého hraje. Pro herce je totiž důležité si i během hraní zachovat nadhled.  

Co je podle Vás největší devizou této komorní divadelní inscenace? 

Napínavý příběh a skvěle napsané role pro dvě herecké osobnosti.

Máte Vy osobně specifický vztah ke Karlovým Varům?

Do Karlových varů jezdím moc ráda, hlavně v rámci MFF, poprvé jsem tu byla tuším v roce 1980. Během festivalu je tu krásná atmosféra. Je to nádherné město, které má nezapomenutelné kouzlo.

Podlehla jste i kouzlu léčebných nebo relaxačních lázeňských procedur?

Na lázeňském pobytu jsem zde nebyla, ale některé lázeňské procedury jsem tady vyzkoušela právě při filmového festivalu. Škoda, že během divadelního zájezdu nebudu mít víc času, určitě bych si zašla na nějakou vířivou koupel a pak na masáž. Po představení V lese černém hlubokém, bych si ji, myslím, zasloužila.  

TALLOVÁ, Lýdie, CARLSBAD REPORT, Nr. 1/2014, s. foto: Marie Krbová  


EVA URBANOVÁ OKOUZLÍ KARLOVARSKÉ PUBLIKUM

SOPRANISTKA PŘEDNESE ÁRIE ZE SVĚTOZNÁMÝCH OPER

Eva Urbanová, první dáma české operní scény a jedna z nejvýznamnějších českých sopranistek, vystoupí ve čtvrtek 17. října v Karlovarském městském divadle. Za doprovodu Komorního orchestru Národního divadla v Praze a pod taktovkou dirigenta Opery pražského Národního divadla Davida Švece zazpívá nejslavnější operní české
i světové árie.

Eva Urbanová patří již více než dvacet let k největším českým operním hvězdám a vystupuje na mnoha různých světových operních scénách včetně milánské La Scaly a Metropolitní opery v New Yorku. Během neuvěřitelných třiadvaceti let, kdy je ve stálém angažmá Národního divadla v Praze, prošla celou řadou velkých operních rolí. V jejím podání jde pokaždé o neopakovatelný zážitek
a ztvárnění těchto postav zanechává nesmazatelnou stopu v dějinách světové operní scény. Stačí si vzpomenout na její slavnou roli Mařenky ze Smetanovy Prodané nevěsty či její nezapomenutelné pojetí kněžny Libuše, kdy pražské Národní divadlo doslova praskalo ve švech a bujaré ovace nebraly konce. Jedna z jejích nejslavnějších rolí je však role Kostelničky z opery její Pastorkyňa,
za kterou získala Eva Urbanová dvě Ceny Thálie a kanadskou cenu Dora Mavor Moore.

Díky neotřelému a fascinujícímu jevištnímu výrazu a zvučnému i neobvykle silnému hlasu je sopranistka Eva Urbanová osobitou interpretkou mnoha rolí. Během večera na programu zazní nejslavnější árie ze světoznámých oper, jejímž postavám vtiskla nezapomenutelnou tvář.  Repertoár je velmi pestrý, první polovina koncertu vzdává hold českým skladatelům, ve druhé polovině zazní úryvky z oper světoznámých italských velikánů. Slavná zpěvačka se tedy během večera promění v uhrančivou Smetanovu Libuši, prostou a neústupnou Mařenku, zlou Ježibabu i dechberoucí Rusalku ze stejnojmenné Dvořákovy opery, Azucenu z Verdiho Trubadúra či Leonoru z opery Síla osudu.

Výkon světoznámé pěvkyně, která je mimo jiné a bezesporu právem držitelkou řádu Rytíře umění
a literatury Francouzské republiky, bude po celý večer podtrhovat a doprovázet jedno z nejprestižnějších českých hudebních těles. Komorní orchestr Národního divadla v Praze vznikl již v roce 1988 a je složen z těch nejtalentovanějších profesionálních orchestrálních hráčů. Posluchači se tedy mohou těšit na uchulahodící a hudebně velmi kvalitně provedený dialog. Jeho řízení se ujal dirigent Opery pražského Národního divadla David Švec, který s Evou Urbanovou spolupracuje již po celé jedno desetiletí.

LEBEDOVÁ, Šárka, CARLSBAD REPORT, Nr. 10/2013, s. foto: Archiv Opery ND

 

« zpět na Aktuálně